CNC frezen en draaien
DIAMETAL frezen draaien slijpen


UMICORE SOLAR TEAM

Op één van de (weinige) zonnige dagen in augustus kwamen de ingenieurs van het Solarteam langs bij Diametal. Verleden jaar waren ze 6de geëindigd in de zonnewagenrace in Australië op de velgen van Diametal. Het was de 5de keer op rij dat Diametal de wagen sponsort en we hebben het event over de jaren heen zien evolueren van redelijk onbekend naar een media event. Wat niet gewijzigd is, is het enthousiasme en de jeugdige naïviteit van de ingenieurs in spë die de wagen ontwerpen, bouwen en rijden. Tijdens het bezoek werden de afspraken opgestart voor de editie 2015, waar Diametal weer van de partij zal zijn. Hieronder een aantal foto‘s van het bezoek en van de race in Australië in 2013.

Hieronder vind je wat meer foto‘s en info hoe de velgen gedraaid en gefreesd worden. Meer info over de race van 2013 vind je hier en op YouTube natuurlijk.

Umicore solar team 2009

Het Solar team vertrekt in September 2010 terug naar Australië voor het wereld kampioenschap van op zonne-energie aangedreven wagens.

Voor de derde keer op rij sponsort Diametal het Solar team, een groep studenten van de technische hogeschool Groep T uit Leuven. Deze edities freesde Diametal de velgen, de “upper” en “lower” wishbones en wat kleinere onderdelen. Het solar team leverde de CAD tekeningen aan en alles werd CAM gefreesd. De kalibers van 2 jaar geleden hadden we mooi bijgehouden en konden mits een paar aanpassingen herbruikt worden.

De productie wijze van de velgen was identiek als 2 jaar geleden met uitzondering voor het frezen. Dit jaar werden de velgen gefreesd op onze nieuwe Hermle 5-assige freesbank. De kaliber stond op een pallet die ’s avonds door onze robot op de machine werd gezet en ’s anderdaags was alles gefreesd.

Het voorgedraaid materiaal wordt op een pallet gelegd waar we de kaliber van het Solar team van 2007 op hebben bevestigd. Overdag doen we stukwerk op deze machine en ’s nachts zet de robot de pallet op de machine en worden de velgen gefreesd. Freestijd ongeveer 6 uur.

Afgewerkte velg Afgewerkte velg

Bij de praktijktesten was er even een paniekmomentje toen bleek dat de wagen tijdens een rem maneuver door zijn vering was gezakt. Het bleek een fout in het design/sterkteberekening te zijn zodat de wishbones opnieuw moesten gemaakt worden, ditmaal veel dikker.

Ook bij de wielen werd het onderste uit de kan gehaald. Om de laagste mogelijke lucht en rolweerstand werd zowel een set velgen voor Dunlops als voor Michelins gefreesd. Bij Diametal begonnen we te begrijpen waarom F1 wagens zo duur zijn.

Jammer genoeg was 2009 niet even succesvol als 2007. Op de tweede dag tilde een windhoos de auto op en knalde hem tegen 100Km/uur van de weg tegen een boompje. De piloot pakte de schrik van zijn leven, maar was verder ongedeerd. Op dat moment waren ze virtueel tweede maar voor hun was de wedstrijd wel gedaan. Op hun website lees je er meer over: www.solarteam.be

Foto's van het team van 2009:

De mannen die het moeten gaan maken Ja! Het is Roos Van Acker die erbij staat.
De mannen die het moeten gaan maken Ja! Het is Roos Van Acker die erbij staat.



Sponsoring Umicore Solar Team in 2005 en 2007

De vice-wereldkampioenen bezochten Diametal op 17 juli 2008 tijden hun tocht langs alle sponsors.

Umicore SolarteamIn Australie is in oktber 2007 de Umicore zonnewagen op de 2de plaats geeindigd in het officieus "wereldkampioenschap" voor door zonneenergie aangedreven wagens. Voor de tweede maal op rij was Diametal een partner in de productie van deze zonnewagen van het Umicore Solarteam. Het Solar Team zijn een groep afgestudeerde ingenieurs van Groep T in Leuven die er een jaartje voor over hadden om een gesofisticeerde high-tech racewagen te bouwen die enkel met zonne-energie wordt aangedreven. De laatste race was in 2005 en ook in 2007 deden ze een beroep op Diametal om een van de cruciaalste onderdelen te maken, namelijk de 2 voorste velgen en de "wishbones" ophanging. Cruciaal? Wel de wagen heeft een topsnelheid van 150 km/uur en reed op openbare wegen met alle oneffenheden vandien.

Voor de geïnteresseerden. De stukken werden gedraaid en gefreesd uit AlZnMgCu1,5 - F50 -7075, wat een van de beste verspaanbare en sterkste Aluminium soorten is.

lassen Diametal frezen draaien slijpen lassen Diametal frezen draaien slijpen lassen Diametal frezen draaien slijpen

Voor de velgen: Gezien dit materiaal in deze grootte niet beschikbaar is in rond werden vierkante blokken eerst +- 90 minuten (per blok) rondgefreesd op onze 5 assige freesbank DMU100T, daarna in 25 minuten afgedraaid naar de buitenmaat en vorm op de CNC draaibank CTX620. Tenslotte werden de velgen uitgefreest en gefiniseerd op onze 4 assige freesbank DMU80. Dit laatste duurde 10 uur per velg. Het gewicht van de beginblok Aluminium was over de 50Kg en van het resultaat, de velg, minder als 3 Kg. De laatste bewerking werd CAD/CAM geprogrammeerd op ons CAD/CAM pakket Topsolid.

lassen Diametal frezen draaien slijpen lassen Diametal frezen draaien slijpen lassen Diametal frezen draaien slijpen

De wishbones werden in 2 opspanningen gefreesd op onze DMU 100T.

Ben je geïnteresseerd in het Umicore Solar Team?
Je kan meer lezen en mooie foto’s bewonderen op hun website: www.solarteam.be, zolang deze nog bestaat.

 
home diametal
activiteiten diametal
service diametal
kwaliteit diametal
bedrijf diametal
voorstelling diametal
actua diametal
solar team bedrijfsinfo diametal
vacatures diametal
contact diametal
logo ISO9001 diametal Copyright © 2008-2014 - Diametal - Gareelmakersstraat 10 - 2200 Herentals - inform@diametal.be
home - activiteiten - service - kwaliteit - bedrijf - vacatures - contact